Kahvilan tuotevalikoima asiakkaan näkökulmasta

Kun asiakas astuu kahvilan ovesta sisään, hän luo helposti katseensa kahteen seikkaan: onko täällä vapaita pöytiä ja onko lasivitriinissä tarjolla kiinnostavan näköinen valikoima erilaista syötävää. Mitä tyypillinen kahvilan asiakas sitten haluaa nauttia kahvin kera? Se riippuu paljon kellonajasta. Aamuisin ja puolilta päivin kaivataan jotain tuhdimpaa syötävää, mutta esim. iltapäivällä voi olla paikallaan nauttia vain pieni leivonnainen kahvikupillisen seuraksi.

Asiakas on kuningas kahvilassakin

Yhä useammassa kahvilassa esimerkiksi voileivät täytetään tuoreista raaka-aineista vasta kun asiakas on tehnyt tilauksensa. Tällöin esillä on esimerkiksi kattava ruokalista, jossa hintojen lisäksi kerrotaan leipävaihtoehdot ja se, mitä lisukkeita niihin on tarjolla. Osa leivistä on toki valmiina, jotta kiireisimmät asiakkaat voivat ostaa ne mukaansa, mutta suurin osa leivistä valmistetaan vasta kun asiakas on ne tilannut. Tällöin asiakas pääsee vaikuttamaan myös siihen, mitä kaikkea leipiin laitetaan, millainen on leipä jota käytetään, onko siinä esim. siemeniä ja jyviä jne.

Viime vuosina kahviloiden tarjonta on kasvanut entisestään. Tarjolla on yhä useammin myös gluteiinittomia vaihtoehtoja, samoin tuotteet ovat usein maidottomia, eli niissä on käytetty esimerkiksi soijatuotteita. Erilaiset vegaanista ruokavaliota noudattaville tarkoitetut tuotteet ovat yleistyneet myös niiden keskuudessa, jotka eivät välttämättä ole kokonaan jättäneet eläintuotteiden käyttämistä ravinnossaan.

Terveystuotteet kahviloiden valikoimissa

Terveysvalistuksen myötä kahviloiden tiskeissä erilaiset mehut,

smoothiet ja jugurttiherkut ovat vallanneet tilaa. Pienellä vaivalla asiakas saa halutessaan kasattua monipuolisen ja terveellisen annoksen myös kahvilassa. Pelkistä hiilihydraattia sisältävistä leipätuotteista on siirrytty huomattavasti monipuolisempaan, myös proteiinit huomioivaan, linjaan. Kasviperäisten tuotteiden käyttö on lisääntynyt kaikissa tuotteissa. Samoin ruokien esille asetteluun käytetään aiempaa enemmän aikaa. Monet kahvilatiskit ovat kauniita katsella värikkäiden tuotevalikoimiensa ansiosta.

Tuoreutta arvostetaan ja siksi esimerkiksi leivonnaistuotteet ovat usein paikan päällä viimeisteltyjä. Hygienia otetaan huomioon asiakkaiden toivomuksesta ja leivonnaiset ovat kuvun alla suojassa tiskin päällä.