Persoonallisia pikkukahviloita löytää yhä esimerkiksi kaupunkien matkailukortteleista. Porvoon Vanhassa kaupungissa voi turisti viettää aikaa aidoissa kahvihuoneissa, jotka on sisustettu esimerkiksi talon historiallisen aikakauden mukaisesti. Yksittäisiä kahviloita näkee toki muuallakin, mutta isoissa kaupungeissa ketjukahvilat valtaavat yhä enemmän tilaa. Tahti on ollut nopeutumaan päin. Esimerkiksi ruotsalaista alkuperää olevia Espresso House -kahviloita on avattu muutamassa vuodessa 28 kahvilan verran ja tavoite 40 kahvilaa täyttyy jo vuoden päästä.
Starbucks
Ketjukahviloiden vahvimpana ja ehkä vanhimpanakin tekijänä pidetään amerikkalaista Starbucks-kahvilaketjua. Ensimmäiset Starbucks-kahvilat avattiin jo 1970-luvulla, mutta tahti kiihtyi vasta tulevina vuosikymmeninä. Johtoon siirtyi vuonna 1987 Howard Schultz , joka on kertonut suosituissa TED -inspiraatiopuheenvuoroissa siitä, miten hänen tavoitteensa oli tarjota jokaiselle Starbucksin asiakkaalle samanlainen kokemus kuin hänellä itsellään oli ollut kerran Italian matkallaan.
Hän oli poikennut Etelä-Italiassa pieneen kahvilaan ja tuntenut pääsevänsä perheen piiriin kahvilassa, joka oli toiminut perheyrityksenä jo pitkään. Schultzin missio oli avata Starbucks-kahviloita joka maahan ja kaupunkiin ja antaa kävijälle olo, että hän on tullut kotiin. Henkilökohtainen ote, joka näkyy Starbucksissa esimerkiksi siinä, miten asiakkaan nimi kirjoitetaan pahvimukiin, onkin tullut osaksi Starbucksin maailmanlaajuista brändiä.
Kahvila-alan ketjut tarjoavat mahdollisuuden kannattavaan liiketoimintaan
Kahvila-alalla ketjujen perustaminen on samalla lailla kannattavaa, kuin muutenkin ravintola-alalla. Asiakkaat tietävät, mitä odottaa paikalta, jos ovat vierailleet siellä jo usein aiemmin. Lisäksi ketjukahvilat ovat olleet kehityksen kärjessä esimerkiksi erikoiskahvien suhteen. 1980-luvulla Amerikassa kahvin kulutus oli vähentynyt, mutta erikoiskahvien kulutus sen sijaan kasvamaan päin. Tähän tarpeeseen siellä vastasi Starbucks. Suomessa erikoiskahvien tarjoajana on tullut tunnetuksi etenkin Robert’s Coffee.
Nuoret sukupolvet, jotka eivät ole enää niin kiinnostuneita alkoholista, ovat ollet uusi, innokas asiakaskunta erilaisille kahvilaketjuille. Fazer-ketjun Picnicit ja turkulainen perinteinen ketju Aschan ovat myös levittäytyneet viime vuosina eri puolille Suomea. Kehittyvät ja ajan hermolla pysyttelevät tuotevalikoimat takaavat asiakkaiden tyytyväisyyden.