Mitä jos itse alkaisin kahvilayrittäjäksi?

Monen ihmisen haave on perustaa oma kahvila. Se ei välttämättä ole ollenkaan huono unelma: kahviloissa riittää asiakkaita ja kaupunkilaiset suhtautuvat uteliaasti uusiin paikkoihin. Mitkä ovat tärkeitä seikkoja, joita omaa kahvilaa harkitsevien kannattaa ottaa huomioon?

Sijainti on kaiken a ja o

Asunnon ostoa harkitessa on tapana sanoa, että kolme tärkeintä asiaa ovat “sijainti, sijainti ja sijainti”. Erityisen tärkeää se on kahvilan ollessa kyseessä. Harva tulee varta vasten paikalle päästäkseen johonkin kivaan kahvilaan. Sen sijaan esim. yliopiston, työpaikkojen, sairaalan, rautatieaseman, torin tms. läheisyys tuo paikalle paljon ihmisiä. Näistä ihmisistä löytyvät potentiaaliset kahville tulijat.

Kenelle kahvila on tarkoitettu?

Onko kahvila tarkoitettu kiireisille ihmisille, jotka ostavat kupillisen kahvia mukaansa? Halutaanko sinne etätyöntekijöitä? Ehkä olisi tarvetta paikalle, jonne äidit pääsevät lastenvaunujen kanssa? Asiakasryhmästä riippuu, millaiseksi kahvilatila kannattaa suunnitella. Pöytiä pitää olla tarpeeksi, jos tarjolla on myös syötävää. Asiakaspalvelun nopeus nousee keskiöön, jos mahdollisilla asiakkailla on kiire kahvia ostaessaan.

Mitä ovat kahvilasi vetovoimatekijät?

Koska kilpailu on nykyään kovaa kaikilla aloilla, tärkeää on se, että on se jokin syy, miksi ihmiset tulevat juuri sinun kahvilaasi eikä naapurissa olevaan kilpailijan kahvilaan. Onko se maukas aamiainen tai tuoreet korvapuustit? Vai onko se jotain todella erikoista kuten erikoisen väriset jälkiruuat? Kun tarjolla olevat erikoisuudet kohtaavat kahvilan brändin ja markkinoinnin, uusikin kahvila voi pian kasvattaa oman kanta-asiakaskuntansa.