Monella meistäkin on oma kantakuppilansa, jonne tulee palattua aina uudelleen ja uudelleen. Mikä sitten tekee juuri näistä kahviloista sen, jonka valitsemme aina kaikkien muiden joukosta? Menestyvän kuppilan salaisuus ei ole niin monimutkainen kuin voisi odottaa. Jos siis vielä mietit oman kuppilan perustamista tai haluat nostetta omalle kahvilallesi, lue nämä neuvot ja paranna asiakasviihtyvyyttäsi ja liikevaihtoasi roimasi. Valitse parhaat neuvot ja pistä ne hyötykäyttöön jo tänään.
Viihtyvyys ja sisustus on avain mukavaan kokemukseen ja hyvään ensivaikutelmaan
Ensimmäinen asia, jonka asiakas näkee astuessaan sisään kahvilaan, on paikan ulkonäkö. Koiraa ei tietenkään ole karvoihin katsominen, mutta ensivaikutelmalla on tässä tapauksessa paljon väliä, sillä mikäli kahvilan sisustus ei miellytä, ei ole liian myöhäistä kääntyä ovelta pois ja valita toista kuppilaa. Panosta siis kutsuvaan ulkonäköön ja viihtyisän tunnelmaan. Tämä ei välttämättä tarkoita omaisuuden upottamista sisustukseen – rustiikkisetkin ratkaisut näyttävät suloiselta ja ne voi saada aikaan pienelläkin budjetilla. Muista, että kolkostakin kolosta voi saada remontoitua hyvällä mielikuvituksella ja ongelmanratkaisukyvyllä varsinaisen helmen!
Asiakkaan ehdoilla – kuuntele mielipiteitä ja ota ideoista koppi
Tosiasia on se, että aina on mentävä asiakkaan ehdoilla. Asiakas on maksava osapuoli ja ja hänen ansiostaan sinä tienaat leipäsi. Asiakas on aina oikeassa, ja häntä kannattaa kuunnella. Kahvila on vapaa-ajan palvelu, joka ei ole asiakkaallesi pakollinen millään tavalla. Jos hän ei siis pidä toimintatavoistasi, voi hän yhtä hyvin jättää tulematta tai valita ensi kerralla kilpailevan yrityksen. Ota siis hymyssä suin vastaan rakentavaa kritiikkiä ja ota vinkistä vaari – ehkäpä asiakkaalla onkin hyppysissään oikein loistoidea!
Tarjoa etuja – palkitse aktiiviset asiakkaat, houkuttele nuorempia käyttäjiä tarjouksilla
Tarjoushaukkoja on liikenteessä aina. Heitä ilmoille tarjous houkuttelemaan asiakkaita. Oli se sitten uuden asiakkaan tarjous, kanta-asiakkaalle suunnattu etu tai vaikkapa opiskelijoita koskeva tarjous, saat varmasti uutta nostetta ja uusia asiakkaita yrityksellesi. Kanta-asiakkaita palkitessasi voit olla varma, että asiakkaat palaavat luoksesi vielä toistamiseenkin.
Panosta positiiviseen imagoon
Luo kuppilallesi positiivinen imago, jonka perusteella se varmasti tunnistetaan kylillä. Sen sijaan että vain töksyttäisit asiasi, kuten vaikkapa lastenvaatteet netistä, keksi jokin tarttuva slogan tai motto, joka jää taatusti ihmisten huulille. Jaa yrityksesi tarina ihmisille ja jos kuppilassasi on jokin erikoispiirre, kuten kaupungin parhaat käsintehdyt munkit, muista mainostaa asiaa.
Markkinointi tavoittaa ihmisiä
Varsinkin jos kuppilasi on vielä uusi kaupungissa, et voi olettaa ihmisten etsivän sinua itse käsiinsä. Sen sijaan voit itse panostaa kannattavaan markkinointiin, ja hyödyntää mahdollisimman montaa ilmaista markkinointikanavaa asikkaiden tavoittamiseen. Sosiaalinen media on helppo alusta ja tavoittaa ihmiset henkilökohtaisesti ja lokaalisesti mahdollistaen myös vuorovaikutuksen, joten sen voimaa ei missään nimessä kannata aliarvioida.
Älä haukkkaa liian suurta palaa – suppeahko ja herkullinen tarjonta on helpoin ylläpidettävä
Varsinkin jos olet aloitteleva tekijä, ei kannata heti yrittää haukata liian suurta palaa ja tehdä tarjonnasta liian suurta. Kannattaa katsoa, mikö myy, ja kehittää tarjontaa asteittain sen mukaan. Ota vastaan kehitysideoita asiakkailta. Tärkeintä on se, että tarjonta on laadukasta ja maukasta, jotta asiakkaat mainostavat kahvilaa ystävilleenkin ja palaavat varmasti takaisin uudelle kierrokselle.